Masterstudentene Dennis Evensen, Eirik Elder, Mette Holmriis Vesterås og Sivert Markeset har levert en innsiktsrapport om hva som fremmer og hemmer digital drivkraft. Undersøkelsen er gjort i samarbeid med Digital Innlandet.
Studentene går masterstudiet i innovasjon ved Universitetet i Innlandet.
Kurs og veiledning
Blant rapportens konklusjoner er noen anbefalte tiltak om hva Digital Innlandet kan gjøre for å løfte den digitale modenheten i fylket.
Digital modenhet er hvor effektivt en virksomhet benytter seg av digitale verktøy og prosesser for å nå sine mål.
- Dette omfatter konkrete kurs og veiledning i digital verktøybruk, praktisk kompetanseutvikling for å styrke bestillerkompetansen, etablering av møteplasser der vellykkede bedriftseksempler deles, samt råd om hvordan følge opp regulatoriske krav, skriver studentene i rapporten.
Ved å sette dette i system vil Digital Innlandet kunne styrke konkurransekraften og gjøre Innlandsregionen bedre rustet til å møte fremtidens digitale mulighetsrom, hevder de.
- Digital Innlandet er en nøkkelaktør innen digital kompetanse, digital utvikling og omstilling i Innlandet, sier daglig leder Gunn Mari S. Rusten.
Nettverket har lenge vurdert nødvendigheten for å styrke sitt arbeid på dette arbeidet, basert på innspill fra medlemmer og støttespillere, samt anbefalingene i den nasjonale digitaliseringsstrategien.
- Det er gledelig at studentenes innsiktsarbeid bekrefter hypotesen og at intervjuobjektene er så tydelige og samstemte på sine behov og at de ønsker at en aktør som Digital Innlandet tilbyr dette, sier Rusten.
Digital Innlandet tilbyr allerede i dag en mengde møteplasser for kunnskapspåfyll rundt digitalisering og teknologi, påpeker hun. Basert på innsikten og anbefalingene i rapporten vil Digital Innlandet i 2025 jobbe med å videreutvikle og styrke sitt tilbud.
- Gjennom prosjektet Digital Drivkraft har vi fått finansiell støtte av Innlandet fylkeskommune til å videreutvikle våre faglige møteplasser, opplyser daglig leder Gunn Mari S. Rusten i Digital Innlandet.
Student-kvartetten har gjennomført sju dybdeintervjuer med små- og mellomstore industribedrifter.
- Vi ser at motiverte ansatte, tydelige strategier og ledere som prioriterer digital utvikling gir størst utslag på bedriftenes evne til å omstille og utvikle seg teknologisk. Manglende oppfølging, lite tid og begrenset kompetanse fører derimot til at mulighetene for å løfte den digitale modenheten forblir uutnyttet, påpeker studentene.
Med andre ord: Man må finne tid og motivasjon til å omfavne de digitale mulighetene for å få fullt utbytte av dem.
Eksterne faktorer vektlegges også, og kan gjøre digital transformasjon til en nødvendighet i stedet for en mulighet.
- Kundenes forventninger, bransjereguleringer, nettverk og klynger forsterker betydningen av å ta digitalisering på̊ alvor. Bedrifter som aktivt henter inspirasjon utenfra, og vet hva de skal spørre om når de søker ekstern kompetanse, evner å akselerere sin digitale transformasjon, skriver masterstudentene i sin innsiktsrapport.